En mammas vardagsliv

Alla inlägg under augusti 2010

Av Iza - 23 augusti 2010 18:37

To be, or not to be: that is the question:
Whether 'tis nobler in the mind to suffer
The slings and arrows of outrageous fortune,
Or to take arms against a sea of troubles,


Shakespeare i all ära, men att vara eller inte vara är inte frågan!
Frågan är vad lever vi livet för?
Vad är meningen?
Att skaffa en utbildning, jobb, skaffa barn, vovve och villa,
göra en karriär samtidigt som du behåller dina vänner och samtidigt
som du jonglerar allt detta ska man hinna med läkare, tandläkare,
jobb, utvecklingssamtal, föräldramöten, träning, motion,
dejting, kärleksliv.


Och vad för?
För att vi ska dö en dag? För att vi ska dö lyckliga? För att vi ska känna oss
meningsfulla, gör vi det? Är vi lyckliga?


Fick höra att sorg är en viktig del av livet, sorgen är bra för att vi ska
bearbeta och komma igenom svåra händelser!
Om vi aldrig har förlorat har vi då älskat?
Har vi då varit lyckliga förut? Eller måste man fortsätta sträva?


Jag strävar efter att skapa en bra vardag och en menigsfull vardag
för Filip, han ska få känna glädje och känna sig bra!
När han ropar mamma, och bara vill pussas då fylls jag med en
sådan kärlek som inte går att beskriva!
Skulle något hända honom, skulle någon göra honom illa, då förvandlas
jag, då förvandlas jag till ett räligt, elakt, mordiskt, hämndlystet träsktroll!
Ingen! INGEN ska få göra honom illa!
 


Så kom du då till oss du älskade barn,
och grep våra hjärtan med kraft.
Med ens fick allting mera mening,
långt mer än det någonsin haft.


Du ler så du strålar, din själ lyser klar,
Du fångar all ömhet omkring,
små fötter och fingrar, din hud och din doft
så underbart skapat allting.


Ditt liv skall vi följa och finnas för dig
och dela din glädje och sorg.
När skuggorna hotar ditt solsken,
så är vi din tryggade borg
Älskade barn


Idag vill vi visa för vänner och släkt,
den gåva vi fått att bevara;
Ett barn att få älska och skydda från ont,
en lycka för stor att förklara


Ditt liv skall vi följa och finnas för dig
och dela din glädje och sorg.
När skuggorna hotar ditt solsken,
så är vi din tryggade borg
Älskade barn



       

Av Iza - 23 augusti 2010 17:01

Väl hos doktorn var Filip skitförbannad och jätteledsen! Uschiamej vad han vrålade det var inte alls roligt när doktorn lyssnade och tittade i halsen och öronen!

Han fick istället en chockdos betapred och så fick han andas in ventolin, det har vi gjort så mycket under hans första år så det borde inte vara något konstigt!

Men det där med ånga tycker han är jätteläskigt! Han vrålade och skrek så att han nog hade väckt de döda! Rent makalöst!


Men efter en stund blev andningen mycket bättre och när han väl slutade skrika så såg han rätt så opåverkad ut, det är ju lite stånkigt men inte alls som förut!

Tack gode gud att jag han ringa doktorn annars hade vi fått sitta på barnakuten inatt och det är fanimig inte roligt!

Även om dem är jättebra där inne så vill man ju inte att han ska bli smittad av något annat!


Ikväll kan vi förhoppningsvis titta på Shelock Holmes, vill gärna se den! Men först väntar en gourmetmiddag a la Jimmy, korv med bröd! hahahaha


Puss å kram skumbanan

Av Iza - 23 augusti 2010 15:40

Vår lille påg stånkar ännu värre nu,

han har inte ätit idag, 1 banan och typ 3 digesteve kex.

Han har druckit i alla fall!


Så jag lyckades få tag på en doktorstid nu kl 16.

håller tummarna att det inte är något konstigt! Bara dålig medicin!


Puss å kram skumbanan

Av Iza - 23 augusti 2010 06:27

Vaknade nu på morgonen av att Filip väste som Kaa i Djungelboken ungefär, drygt som sjutton, han hostar och stånkar som en 80-årig gubbe som rökt sedan han var tio typ!

Jahapp, upp och leta fram astmamedicinen, han lät lite rosslig igår när han vaknade så jag anade väl lite, men man hoppas ju alltid att det ska bli bättre!

Sambon stannar snällt och vänligt hemma idag!


Han har också fått konstiga prickar på kroppen, ser lite ut som bett av något djur. På öronsnibben, näsan, handen och armen typ. Inte jättemånga och det verkar inte som att dem kliar!


Och herregud vilket sjujäkla morgonhumör han har fått, får inte han som han vill blir han skitsur, vrålar och gråter tills han storknar typ. Helevete säger jag bara.

Tur att han älskar barnprogrammen som går på morgonen, då brukar man kunna distrahera honom rätt så lätt, mest för att dom sjunger rätt så mycket!


Och katten är rent galen på morgonen när vi kommer ut, han får inte vara i sovrummet på morgonen mest för at than väcker Filip flera gånge per natt och sedan är jag allergisk så det kliar i näsan och ögonen om han ligger uppe vid mitt huvud! Annars går det bra, jag behöver ju inte ha honom i huvudet på dagarna eller köra ner näsan i pälsen på honom!


Nehej, nu väntar dagens arbetspass, 7-13 det är lagom!


Puss å kram skumbanan

Av Iza - 22 augusti 2010 19:04

När vi skulle cykla till mooofffaaaa så givetvis började det ösregna, letade som en tok efter Filips regnkläder, i hallen, i vagnen, i sovrummet, på hängarna, pust väck helt enkelt! Jag har oftast dem i en påse eftersom jag släpar dem mellan dagis och hemmet.

Sen kom jag på att det var pappa som hämtade Filip i fredags och har därmed inte tagit med dem hem, han kan inte ha allt i huvudet, så jag knökade på ungen en vårjacka, som är lite vattenresistent.  Handdukar i barnsitsen och sen körde vi!

Lyckan var gjord när Filip såg mooffaa!  

Hallelujha moment!


Vidare bort till Filips kusiner, och regnet fortsatte ösa ner. Dyngsura när vi kom dit, som tur är har dem rätt så varmt där, men sen gick vi ut och ungarna lekte i sandlådan i ösregn i enbart blöja! Såg så härligt ut, lyckan var gjord, ljudnivån steg i takt med att buset ökade!  Herregud vad dem tre ungarna kan föra väsen.

När vi väl kom in igen såg jag något konstigt svart på Filips rygg, ve och fasa,

Är det?

Nej?

Det kan väl inte vara?

EN FÄSTING!!

Hua mig, 4 personer för att hålla en 1½ åring och ta bort fästingen! Ingen barnlek iaf!

Sen kom tanken, tänk om han får BORRELIA?!

Man blir oftast röd runt bettet, huden är irriterad, en ring syns runt bettet,

man kan få muskelvärk, ledvärk och feber!

Så nu ska denna mamman vara på alerten gällande fästingar! Inte för att jag tror att han får det, men man vet aldrig!


Nu nannar nog både Filip och pappa gott i sängen, de gick in för 45 min sen och än så länge hörs det varken ljud eller syns  till någon pappa!

Hehe det var jobbigt att lägga tak igår, han har träningsvärk som 17 idag!


Puss å kram skumbanan



       


593 på topplistan and still going up

Av Iza - 22 augusti 2010 12:56

Jag skvallrar gärna, ofta och mycket, om saker som är sanna! Vet jag inte om det stämmer eller ej så formulerar jag mig så här;

jag har hört att ........... men jag vet inte om det är sant!


Läste Se och hör, eller vilken skvallerblaska det nu var att kronprinsessan ska ha barn, men att endast den familjen vet om det för det är fortfarande tidigt i graviditeten!

Källan säger så här:

När det blir officiellt är vi de första att gratulera!


Vilken puckad människa, om man går ut och säljer ut sina vänner på det sättet förtjänar man då att ha kompisar? Att lämna sådan privata uppgifter i ett så tidigt skede är väl såååå hemskt! VArför? I dont get it?


Och dom därade töntarna i The Hills, spencer säljer Heidis sexfilm till vivid

enbart för att orsaka smärta, och dem som vill titta på det? VAd är det för ena typer!


Visst finns det nackdelar med att vara kändis, ungefär som att bo i en liten by, när du inte vet vad du gör, vet alla andra det!

När mina föräldrar skiljde sig fick jag höra att pappa hade slagit mamma, och han hade varit otrogen med hela damlaget! Där jag och mina två systrar spelade dessutom! Hur sjukt är det?

Nu hade visserligen vissa människor mod nog att fråga mig vad som stämde, och INGET av det var ju sant!

INGET ALLS!


Nu sover filip, sen drar vi till mooofaaa!


Puss å kram skumbanan!

Av Iza - 22 augusti 2010 11:30

Sköna söndag, söndagen började superbra med sovmorgon!

Vi vaknade 8.55 jätteskönt! Så då gick vi upp och åt lite frukost, sen kom mamselimamsen och mysan med skånskan och dödsannonsen, den blev jättefin!

Lite tårar i ögonen fick man ju givetvis.


Nu har vi lite besök av en kompis och hennes dotter, fast det skiljer 7 år mellan dom så leker dom fint med bilarna. Och filip tycker det är jätteroligt! =)


I eftermiddag ska vi gå hem till morfar en sväng, har varit mycket tjat efter morfar denna veckan! Han har ju varit på semester!

Så mormor följer också med så vi kan prata lite om begravningen, hur vi ska komma dit, vem som bör köra och vem som inte bör köra osv.

Farmor och farfar ska i alla fall inte köra det är en sak som är säker i alla fall!!!


Sen går vi nog till Filips kusiner, så att han får busa lite ordentligt! Han berättar ofta vem som sitter på fotot i köket. och det är ju "ella" =)


Imorgon blir det jobb, sen ledigt 4 dagar. 2 dagars jobb och sen semester en vecka! Ska bli riktigt skönt,  då styr vi också bilen mot Ullared för att fylla på klädlagret till Filip inför hösten!  Det är så mycket billigare där upp så vi slår två flugor i en smäll, hälsar på filips gammelmostrar och gammelmormor!

Alltid lika mysigt att komma upp där, finna lugnet och komma bort från alla bilar, allt "stadsbrus" och bara höra fåglar och hästar och lite sånt!


Snart dags för middagslur för Filip!


By the way, Lunds kommun genomför gratis buss för äldre, alla över 75 åker buss gratis, vet inte när dem genomför det men det är ett bra initiativ! Helt riktigt!!! =)


Puss å kram skumbanan

Av Iza - 21 augusti 2010 22:11

Sorg har många olika ansikten, en del gråter, en del säger ingenting, en del låtsas som ingenting, och en del gör alltihop!

Vissa sysselsätter sig, vissa bloggar, vissa skriver dagbok, andra pratar mycket andra pratar ingenting alls!


Jag gör nog alltihopa!

Jag försöker sysselsätta mig, men rätt som det är stannar världen till och jag försvinner långt bort.

Klumpen i bröstet försvinner inte, först reagerade jag knappt, men så här när begravningen närmar sig så är det så oerhört tungt, ångesten smyger på som en kompis, den finns där när jag vaknar, den finns där på kvällen.


Tack gode gud för Filip!


Vi har inte sagt Niklas namn så mycket runt omkring honom, antagligen för att när man har honom runt omkring sig hinner man knappt prata ifred, för den ungen kan jäklar i min lilla låda snacka, hela tiden, mycket, om allt!

Men sista veckan säger han Niklas, många gånger, rent och tydligt inget grötigt eller så utan bara rakt av Niklas. Första gången blev jag paf foch trodde att jag hade hört fel, men eftersom han är som han är så fortsätter han att tjata tills man bekräftar det han säger, och skulle man höra fel och själv säger fel ord så fortsätter han.

Så jag frågade om han sa Niklas, Jaa sa han, Då sa jag att Niklas bor i himmelen nu. Ja, där. sa han och pekade upp.

Och det fortsätter, rätt som det är kan han bara stanna upp och säga Niklas! Från ingenstans, utan att vi pratar om honom!

Weird!


   


Dom  här två handbuketterna valde jag till begravningen, den orangea gerberan blir från Elin för när jag såg den tänkte jag direkt på henne, den bara skrek Elin på mig. Den blåa ska jag och Jimmy ha!


Puss å kram skumbanan!

Presentation


Hej!
Är en mamma på 24 år som skriver för att få ur sig sina tankar, sina känslor och allt annat som man inte "får" eller bör säga! ;)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Arkiv

Kategorier

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Bloggerfy


Ovido - Quiz & Flashcards