En mammas vardagsliv

Alla inlägg under december 2009

Av Iza - 31 december 2009 10:29


Usch vilken pärs denna veckan har varit, först är lillen jättesjuk, sen blir jag dålig,

karlen har träningsvärk som inte är utav denna världen!


Sammanfattningsvis har detta året var underbart med många utmaningar, mpnga lyckliga stunder men också några svåra stunder när lillen var riktigt sjuk!

Det blir ingen årskrönika denna gången, för jag orkar inte sitta upp mycket längre!


Bjuder istället på året sammanfattat i bilder!


     

                                                                                                                                      






Gott nytt år från familjen Rosén-Hulth

Av Iza - 29 december 2009 11:09

Igår var ingen bra dag alls!

Vaknade på morgonen av att lillen bokstavligen brände mig på armen med sin panna, upp och ta tempen, 40,2 . Drygt! Han hostade och stånkade och var allmänt risig! Och vi som hade så många planer igår! Allt som vi skulle gjort och hunnit med, fick snällt vänta!

Han pendlade som fasiken i tempen, ena stunden 38,7 och nästa upp på 40 grader igen! Ingenting hjälpte!

Han hostade och skrek och grät om vartannat, det var inget roligt alls!


Framåt kvällen tvärvägrade han ALLT som kom i närheten av munnen, välling, vatten, nyponsoppa, pärondryck ja vi provade allt, till och med att dricka ur glas, mata med tesked, allt för att han skulle få i sig vätska! Han tvärvägrade somna, sov 20-30 min i stöten under hela dagen igår!


Sen till slut somnade han av ren utmattning vid halv elva tiden! Och vaknade feberfri kvart i fem imorse! Skönt!

Men hostan är kvar, han är rätt hängig och slö och det allra värsta av allt är att vi måste åka och handla idag! Har ingenting hemma! Och jag vägrar att handla så mycket på konsum här i byn!


Bjuder på några bilder fån annandagen hemma hos svärmor!


       



Och hemma är det bobcaren som gäller!      

Av Iza - 27 december 2009 07:31

Lillejulafton spenderades hos jimmys pappa i trelleborg, där var också  jimmys pappas fru och hennes barn med respektive! En lekkamrat till filip på  dryga 2 år!

Jättemysigt! Filip fick en bobby car av farfar! =) Den var superpopulär här hemma på julafton!


     

Filip låg och sov på golvet med deras hund Ida!


Julaftonen blev lite stressig men ändå så underbart mysig! Vi var hemma hos pappa i år! Tyvärr så hade filip sovit lite dåligt på förmiddagen så han var inte riktigt på G men han hade roligt ändå!

Jag sa till farmor att det är nu man vet att man är vuxen när man står och fixar julmaten istället för att titta på kalle anka! hehe!


 


Revben är GOTT!


 

     


Filip tyckte att tomten var lite läskig!


 

På juldagen var vi hemma och åt kycklingsallad, som ett litet avbrott i all julmat! Riktigt gott! Daniel och sofi var här och åt och så spelade vi lite Buzz!


På annandagen bar det av till malmö, där revbensmiddag hos farmor/svärmor yvonne är tradition! Dukningen blev i hallen för vi fick inte plats i köket! Filips farbror och kusiner var också där! Och det kan man ju säga att dom tre ungarna vet hur man busar! Inte en lugn stund! Dom har så roligt alla 3! Och ännu bättre blir det väll typ till sommaren!

Det kommer in bilder imorgon!


Idag ska vi mysa med moster Lotta och kusin rickard! Ska bli riktigt kul! =)


Avslutar med bilder på filip som häjlper mig i köket! =)

   

Det är kul att både diska och baka! =)

Av Iza - 23 december 2009 06:24


Allt klart för den stundande flytten!

Inget klart för den ännu närmre julen!


Idag blir det julshopping med familjn, blir hämtad av pappa om ca 1 timme!

Han vill vara på burlöv center när coop öppnar kl 8!


Igår var vi och skrev kontrakt på vår nya lägenhet! En 3:a här i veberöd, ca 100 m från där vi bor nu! Visserligen lite stressande eftersom vi flyttar om 1 månad och 1 vecka!


Imorgon är det julafton och jag har bara hunnit fixa 1 sak på min lista! Pepparkakor! Det bakade jag och svägerskan i förrgår!


Jimmy slutar kl 14 idag, sen ska han stressa hem, duscha byta om och sen ska

vi köra igen, ner till trelleborg för julfirande med hans pappa!


Tyvärr börjar snön töa lite idag, men det är ändå ett jättetjockt lager snö! Hur mysigt som helst!


       



1 dag till julafton

Av Iza - 20 december 2009 20:34


Idag är det fjärde advent! Och tiden går fort!

Helgen har mest bestått av att skotta snö, och skotta snö, och sen skotta lite till,

bara för att komma ut 3 timmar senare och skotta ännu mer snö!


I fredags kväll fick jag hoppa in och jobba, jätteroligt hade vi! Massa skitsnack och massa roligt mer tantorna och gobbarna!


Igår ringde mamma och berättade att hon hade gått och trillat på väg hem från jobb! Vi skulle gå till dennis och elin så jag skulle gå inom mamma och titta till henne! Det hade snöat hela dagen och ingen hade plogat vägarna i byn, förutom stora vägen, och inga trottoarer eller gångvägar var plogade! Det var riktigt jobbigt med barnvagnen!


Kom till mamma och hon kunde knappt röra sin arm, och började tappa känseln i fingrarna, tänkte att det kanske var på grund av lindan, men den var så löst lindad så det var inte så troligt. Så jag och mamma fick skjuts in till sjukhuset där mamma fick mer och mer ont, hon blev blekare och blekare. Så fick hon lite smärtstillande, blev skickad på röntgen. Kommer ner och sitter och väntar en stund på doktorn, sen blir hon inrullad i gipsrummet.

Doktorn kommer in och säger att lilla mamma har fått en fraktur i armbågen!

En lös benbit som inte var så bekväm, hon blev gipsad och får ett samtal imorgon (måndag) om huruvida det blir en operation av armbågen innan jul eller om de bara låter henne vara gipsad!


Och idag har jag ledsagat mamma ner på byn, till jobb, sen pulsa genom snön med 2 matkassar hem till pappa för att hämta en snöskyffel, sen pulsa hem för att vara hemma 3 timmar och sen på med alla kläder igen och gå hem till pappa och klä julgranen!

Det slutade med att vi gick ner på nya pizzerian och käkade, hela familjen! Jättemysigt! Jättegoda pizzor och kebaben var jättegod!


Så nu har vi en HEL del att göra inför julen eftersom vi får fixa det mamma skulle ha fixat till julbordet, alltså jansons frestelse, rödbetssallad och en omelett! Samtidigt ska jag baka pepparkakor, fixa med lägenheten, handla julklappar, hjälpa pappa där hemma, hinna med och busa och leka med filips kusiner så att han får lite stimulans också!




HUR SKA JAG HINNA?




Och allt i detta vädret, där man knappt kan köra med barnvagnen på trottoarerna eller gångvägarna! Drygt att behöva lua fram å tebaka!

Men jag ska inte klaga för det är så underbart vackert ute!




Här kommer lite bilder att njuta av!





Och så här vackert har vi det ute!



Och pappas julgran blev fin




4 DAGAR KVAR TILL JULAFTON!


rätt nu Micke




Av Iza - 18 december 2009 06:28

Det strålar en stjärna
Det strålar en stjärna förunderligt blid,
i öster på himlen hon står.
Hon lyst över världenes oro och strid
i nära två tusende år.
När dagen blir mörk och när snön faller vit,
då skrider hon närmre, då kommer hon hit
och då vet man, att snart är det jul.


Ty julen är härlig för stora och små,
är glädje och ljuvaste frid,
är klappar och julgran och ringdans också,
är lycka oändligen blid,
är ljus, alla ögon då stråla som bäst,
och stjärnorna tindra som mest
och där ljuset är, där är det jul.


________________________________


Nu har jag fått in maximal julkänsla!

Det första vi fick göra imorse var att sätta lillen i stolen och sen bege oss

ut och skotta uppfarten så att gubben kunde komma

ut med bilen! Jag skottade gångarna igårkväll, men under natten

har det kommit så mycket snö så det syntes inte!


Detta är första fredagen på 2-3 månader som jimmy

jobbar, känns jättekonstigt, nu är man ju van vid att

ha honom hemma! Då är det en konstig

känsla som kom när han körde till jobb.

Det innebär att filip ju snart är stor!


Jag skulle gå ner på byn nu på förmiddagen tänkte jag,

men dom är så sena med att skotta gångarna här

så jag kommer inte att komma någonstans med vagnen!

Nu skulle jag haft en pulka till honom!

Och ett par ordentliga skor som han kan ha på sig!


5 dagar till julafton


     


Av Iza - 17 december 2009 06:56


Så härligt att promenera igår!

Först till pappa och sen till elin och dennis, så underbart med snöfallet!   

Man blir som barn på nytt!


Och ännu härligare att komma upp till det här imorse:


   


Filip sitter och myser med tomten på golvet! Men tomten får inte ha sin luva kvar! =)


         


Blir inte mer idag!

Har massa samtal att ringa om 1 timme drygt!

Sen rullar allt på med flytten! Himla skönt det ska bli!

Nu kom mamma och ska dricka kaffe med mig! =)


Av Iza - 16 december 2009 06:59

Den frasen har jag haft på hjärnan i typ 2 dagar nu!

Ingen aning om varför, mamma säger att den kommer från rännstensungar,

en film jag inte ens sett, men som jag gärna ser!


Kanske har jag den i huvudet för att jag tänker så mycket på min familj just nu, på allt jag vill/borde/ska hinna med!


Igår skulle jag hinna med att gå ner till pappa har inte sett honom på några dagar, eller ja typ 1 hel vecka! Har så dåligt samvete! Inga pengar på mobilen heller så jag kan inte ringa honom! Saknar min lilla familj, pappa, lillebror är väl dom jag träffar minst! Mamma är lättare att träffa eftersom hon har lediga dagar eller lediga förmiddagar ibland! Suck!


Men igår så förgyllde lilla majsan min dag genom att vara sådär äckligt glad och snygg! Fasiken I would kill for her eyes!


Idag ska jag hinna med pappa! Gå ner och snacka lite skit inför julen! =)


Vi plågade lillen häromdagen med tomtedress och tomteluva! Den var ju INTE populär!


   

Nu är det verkligen fullt ös här hemma! Det blir svårt på julafton att passa hon från att rycka ner alla grejer från bordet, plocka ur alla morfars lådor, rycka kulor ur granen eller klättra in i diskmaskinen som han nästan gjorde häromdagen!


När snön kom igår så fick jag en sån flashback från min första promenad med barnvagnen! Då var han fasiken inte stor, 2 dagar gammal och det var skitmycket snö ute!

Nu är han 10 månader och tiden har gått så hiskeligt fort, snart tar han väl studenten!

Usch!


   

Nu ska jag dricka lite mer kaffe och titta på rupert björn på tvn!

Presentation


Hej!
Är en mamma på 24 år som skriver för att få ur sig sina tankar, sina känslor och allt annat som man inte "får" eller bör säga! ;)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Arkiv

Kategorier

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Bloggerfy


Ovido - Quiz & Flashcards