En mammas vardagsliv

Alla inlägg under maj 2009

Av Iza - 12 maj 2009 21:07


Tycker det är så fruktansvärt svårt att komma på bra rubriker! =) hehe


 Idag har vi inte varit hemma på hela dagen, var först hos mamma, sen på babycafé på fritidsgården eftersom det var sista gången för denna terminen!

Sen efter babycafét knallade vi hem till Marie och satt där och fikade, en massa skitsnack, massa babymys och en hel del BUS


Efter det promenerade vi bort till ankdammen för att titta på ankbebisarna! Dom är ju såå söta, skulle nog kunna ha en tre-fyra st här hemma att gosa med! Lämna bort dom när dom blir stora! Massa skitsnack där med, sen hem till mamma och dricka kaffe IGEN! Filip fick busa en hel del med mormor också! =)


Nu ikväll har jag hunnit duscha, rensa lite ogräs, vara social med sambon och sitta vid datorn! 


Vi håller ju som bekant på att vänja Filip vid att somna själv i sängen, började med det i söndags, då tog det ca 30 min innan han somnade och jag fick ligga där, idag så lade jag honom i sängen vid halv nio, var inne tjugo i och stoppade in nappen, tio i nio sov han så gott! Alltså ca 20 min innan han sov idag! Ett framsteg i alla fall! Och hade dessutom spottat ut nappen! Så nu sitter jag här med vovven i knäet och två sovande pågar i sovrummet! Är väldigt skönt att få egentid så här på kvällen! 


Jag måste snart köpa nya  pyjamasar till filip, strl 68 passar inte riktigt, inte dom med korta ben och armar i alla fall! Får nog ta och införskaffa strl 74 i pyjamasar också!


Nej nu ska Iza här ha lite kaffe och sätta sig på uteplatsen och NJUTA av tystnaden! Bara slappna av och mysa med Agnes!

Av Iza - 11 maj 2009 07:04



Oj oj oj vad tiden går fort, lillefis blev 3 månader i lördags! I fredags så vände han sig själv för första gången från rygg till mage! I fredags höll han också en leksak för första gången! Såå kul att se alla framsteg. Nu är det sprallande på hög nivå! Han är en riktigt glad skit!


Nu i helgen har vi börjat med en ny taktik, tänkte försöka få honom till att somna själv i sin säng! Så igår knallade jag in i sovrummet vid åtta tiden, la ner honom i sängen, la mig bredvid och låg och klappade honom på kinden, och där somnade han, och jag med, jimmy väckte mig tjugo i tolv och undrade om han skulle ha mer mat eller inte? Haha där sov jag riktigt gott!

Så nu ska vi fortsätta på det spåret och se om det fungerar! =)


Idag ska fillefis få sina första sprutor! Ska ner på bvc klockan 11.00 Det kommer nog bli jobbigt att höra honom skrika!


I helgen har det inte hänt så mycket i övrigt, i fredagskväll var vi hemma hos elin och dennis och snackade skit, och i lördagskväll var vi där och grillade! Igår var alla magsjuka förutom jag! :p hehe det tyckte jag var skönt! =)


nej nu ska jag busa lite med fille!


Bilderna har jag lånat från sofis blogg, daniel tog så fina foton! Hoppas att han har tid att titta på dom snart! =)

Av Iza - 7 maj 2009 05:13


Jaha i måndags fyllde jag år, och det hade jag nästan själv glömt bort! Inte klokt ju! Men det har varit så mycket som har hänt på sista tiden! Några var riktigt duktiga och kom ihåg mig, mamma och pappa skickade sms med typ 1 minuts mellanrum, innan ens fan har vaknat! Och moster lotta ringde.

Lillsyrran däremot var nog lite förvirrad, pratade i telefon 2 gånger på morgonen, i bilen på väg ut ur veberöd så kom hon på det! hehe!


Av pappa fick jag en jättefin och jättestor blomma! SKA hålla den levande pappa! Jag LOVAR! Av daniel och sofi fick jag en flaska vin och biobiljetter! Såå nice, farmor och farfar kom med en ny brödrost och en fin blomma! Jag är såå glad att jag i alla fall fick vara hemma på min födelsedag!


Bara 4 dagar kvar på penicillinkuren nu, det är så fruktansvärt jobbigt att ge honom medicinen, tycker jag i alla fall! Pappa Jimmy är riktigt duktig på det, så det har blivit hans uppgift! Är skönt att han inte gnäller om det i alla fall!


Idag ska jag försöka hinna städa, blev alldeles för mycket i helgen så jag har behövt och ta igen mig en del, jag fick i alla fall sova middag igår, sov nog 2½ timme medans lillfisen fick umgås med pappa! Och så passade han på att bajsa då! haha!


lillefis blir ju 3 månader på lördag, herregud! Tiden går verkligen så fort som alla säger! 


Här kommer några bilder! Ska försöka hitta ett bra fotoalbum så ni i NORRLAND kan se hur det funkar här nere! =)

http://www.fotoalbumet.se/iza

Av Iza - 6 maj 2009 06:28



Barndopet i söndags gick alldeles utmärkt, vår lille prins var så snäll i kyrkan, han bara tittade på alla fina grejer, sjöng med lite i någon psalm, annars satt han bara där i gammelmorfars famn och såg allmänt nöjd ut.


Efter dopet var det ju dopkaffe och öppna presenter! Och det var ju såå många presenter, massa fina grejer, kläder till sommaren, en fin "boken om mig" - bok i gammaldags stil med stål och sånt, jättefint! Och så fick han några fina leksaker. Men viktigast av allt, alla som vi ville ha där var där! Det var jättemysigt!


Moster Elin och farbor Dennis läste vars en dikt i kyrkan, jättefint! Jag är så imponerad av min kära syster som lyckades läsa så pass långsamt att alla förstod vad hon sa, eller ja nästan alla i alla fall. Det gick inte i motorvägsfart i alla fall!


Den lille prinsen var så lycklig och glad hela dopet, förutom när han skulle ha sin medicin, men duktiga pappa jimmy fixade det utmärkt! Den lille slocknade som ett ljus vid halv sex tiden, då hade dom flesta fått mysa och gulla lite med vår sjukling!

Mamma och pappa damp ner i soffan helt utmattade här hemma! det har varit en riktig pärs förra veckan!


Och till råga på allt så i måndags kom min årliga "vårdeppighet", jag gör tvärtemot alla andra och blir deppig på våren, varje år i slutet på april början på maj blir jag sådär deppig och nere. Tråkigt som fasiken!

Tur att jag har min lilla guldklimp som lyser upp mina dagar!


Ska åka ut till Marie nästa gång pappa ska köra ut där, vill ju se hur det ser ut! Och så kan jag tänka mig att det är lugnt och fridfullt och det behöver jag! Saknar lite att bara kunna sitta ner och snacka med marie, det gjorde vi så ofta innan hon började jobba igen! Hmmm skäms på mig som inte tar kontakt! Är rätt så dålig på det!


Nej nu ska jag sätta mig med min lille skit och snacka lite, just nu konfererar han med tvn! Skulle va kul att veta vad dom snackar om!


Kraum

Av Iza - 2 maj 2009 22:32

Jaha då var man hemma på permission, bara för barndopet imorgon!


Allt började med att vi åkte in på akuten i tisdags kväll, han hostade,rosslade och allt det där, fick åka hem efter att han hade andats adrenalin,


ringde jimmy på onsdag morgon och sa att nej vi får åka in igen, han körde hem från jobb och hämtade oss, kom in, doktor lyssnade, fick andas adrenalin, och doktorn sa att vi skulle komma in 3 timmar senare så att han fick andas igen. Sagt och gjort vi körde hem, sen tillbaka och fick med oss en Periboy (inga kommentarer på stavningen :p ) hem. På kvällen blev han sämre och jimmy mådde skit. Jag hade panik som ni säkert har läst, och mamma kom hit och stöttade mig (tack gode gud för mamma)!


På torsdagmorgon åkte vi in igen, och äntligen tog dom ett blodprov och ett RS-virusprov. RS-viruset var negativt, CRP på 30 alltså infektion, sen skickade dom iväg en odling på lab och mätte vita blodkroppar, värdet blev 24. Jaha, en infektion i luftvägarna tänkte jag.

Jimmy hade kört hem strax innan vi skulle ta prov för han skulle träffa prästen inför dopet,så jag var helt själv, doktorn kom och sa att vi skulle bli inlagda på avd 61 och att en lungröntgen var beställd. Jimmy kom strax innan vi fick ett rum. Skönt!


Upp på röntgen och vår lilla gosse skötte sig exemplariskt! Han var hur duktig som helst! Ner på avdelningen andas mer adrenalin! Och då fick han lättare att andas igen!

Doktorn kom sen och berättade att vår pojke hade fått en lätt lunginflammation, och ovanpå det en infektionsutlöst astma. Skit tänkte jag, det här går åt skogen, lätta paniktattacker hela dagen, till och från så sprutade tårarna, Särskilt efter att han hade haft svåra hostattacker och sedan blivit plågad med antibiotika som han fick. Det kändes som att jag inte skulle få åka därifrån med honom levande. 

Personalen berättade att han skulle andas adrenalin och ventolin var fjärde timme, även under natten, men varken jag eller filip vaknade för dom var sååå snälla och smög in. Så det funkade jättebra!


Vaknade vid fyratiden igår morse och gav honom mat, så somnade han om vid sex tiden och sen sov vi båda två till klockan åtta. Då var det dags med mediciner igen och det var tufft, han blev jätteledsen och skrek som en stucken gris typ. Jimmy kom in vid niotiden, mådde skitdåligt gjorde han, febe roch ont i halsen. Han körde hem vid ett tiden och skulle vila, då sov fili. sen vaknade han vid halv tre och ville inte somna om. Mamma och My kom in och hälsade på vid sjutiden, sååå skönt tyckte jag efter att ha varit ensam sedan klockan ett. Äntligen någon att snacka med! Filip somnade vid åtta tiden då.Det märktes att antibiotikan började verka, för han var fruktansvärt pigg och snackig!


Men tji fick jag, han somnade vid tiotiden efter att han hade ätit och fått andas lite ventolin, jag tänkte att jag skulle titta på Den siste samurajen som gick på tv, men somnade halv elva. Klockan två stod jag upp i sängen för Filip han skrek helt panikslagen i vagnen, och jag fattade INGENTING! Han fick inte luft och hade fått panik. Jag slet väl upp honom ur vagnen och fick hon lugn och fin igen, något sånär i alla fall. Ringde på klockan så kom dom in och mätte syresättning och så på honom. Inte bra, så då fick han syrgas så steg den till 100% igen, men sjönk en stund senare igen. Så då fick han syrgas igen, och tänkte jag; -nu är det verkligen kört han kommer aldrig att komma med oss hem. HUR är det möjligt att man kan få gå igenom en graviditet och den första kämpiga tiden bara för att sedan förlora ALLT som verkligen har kommit att betyda något för en!

 Fick gå omkring med honom i TVÅ timmar innan han äntligen somnade, så jag somnade också som en klubbad klockan fyra, bara för att vakna klockan fem igen! Jippie! Mycket sömn idag! Inte direkt!


Jimmy kom in och vi dividerade fram och tillbaka huruvida vi skulle skjuta upp dopet eller hur vi skulle göra. Satt och väntade på doktorn och sköterskan, dom tog verkligen lång tid på sig innan dom kom, och vi väntade och väntade! När dom kom så lyssnade doktorn på hans lungor, frågade vad som hade hänt inatt, hur han hade låtit och vad jag hade gjort. Jag berättade och frågade om vi fick åka hem på permission för vi har ju faktiskt barndop imorgon! :p hehe han tyckte att hans lungor lätt bra, lugn och fin andning, mest näsan som snorade!


Riktlinjer för oss att följa på permisen blev följande:

-Ventolin var fjärde timma dygnet runt

-Kåvepenin 3 ggr om dagen

-Nezeril innan matning

-Panodil supp 1½ var 6:e timme oavsett om han har feber eller ej


Än så länge har vi klarat oss galant här hemma, får se hur natten blir!


Tack så hemskt mycket alla ni som har skänkt oss en tanke, och alla ni som har hört av er och frågat hur vi har haft det!


Jag kan lugnt säga att jag vet inte vad jag hade gjort utan min UNDERBARA familj, mamma som har fått stå ut med att jag ringt henne tidigt på morgonen, syskonen som nästintill har blivit telefonterrade av sin nervösa storasyster, pappa som har varit lugn och sansad vilket i sin tur har smittat av sig på mig! Och framför allt min klippa till sambo som har varit superstark gällnade mediciner och  provtagning när jag har flippat ut, han har tröstat mig och bara funnits här genom mina panikattacker!


Nu ska denna svensken hoppa ner på soffan, somna som en stock och drömma fina drömmar om hur bra det kommer kännas imorgon med alla nära och kära runt omkring mig!


Pöss på er



Presentation


Hej!
Är en mamma på 24 år som skriver för att få ur sig sina tankar, sina känslor och allt annat som man inte "får" eller bör säga! ;)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Arkiv

Kategorier

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Bloggerfy


Ovido - Quiz & Flashcards