En mammas vardagsliv

Alla inlägg under november 2009

Av Iza - 10 november 2009 06:46

klockan 05.00 vaknade den lille skiten idag och började tjattra!

Helt sanslöst! Kan inte begripa varför???Jag vill ju SOVA!


VET NI VAD???



igår var det 9 månader sen filip föddes, han föddes ju en måndag så det var till och med samma

dag!


Därför infogar jag mitt blogginlägg från då!


-----------------------------------------------------------------


Natten mellan söndag och måndag blev vi stolta föräldrar till vår lille Filip! 02.45 tittade han äntligen ut efter många om och men! Han vägde 3925 gr och var 53 cm lång! Mycket hår hade han också! =)


Vi blev igångsatta på söndag förmiddag, Fick gele på livmoderhalsen vid fem över 11 och på eftermiddagen vid halv fem började värkarna komma med 3-4 minuters mellanrum! Öppen ca 3 cm. Vid kvart i åtta var jag bara öppen 3½ cm så då tog dom hål på hinnorna. Kvart över åtta var jag helt väck av smärta och fick då en petidinspruta. Trodde att den skulle döva smärtan lite men, men jag blev bara mer avslappnad mellan värkarna. Då hade jag också fått värkstimulerande dropp!


Vid tio bestämde jag mig för att jag ville prova en epiduralbedövning. Men med skiftbyte och fulla salar kom barnmorskan inte in till mig igen förrän strax innan tolv och då var det för sent för en epidural för då var jag öppen ca 7 cm. Osis tyckte jag!


Vid halv ett fick jag order om att börja krysta när varje värk kom för att han skulle tränga ut genom den lilla "kragen" som var kvar! Vid två fick jag lokalbedövning för barnmorskan misstänkte att hon var tvungen att klippa mig. Och hon fick rätt.
Hon var tvungen att klippa upp mig så att han skulle kunna komma ut för jag kunde inte krysta på rätt sätt.


Så med undersköterskan på magen och barnmorskan mellan benen och jimmy bakom undersköterskan gjorde jag mitt bästa. Ville ge upp när barnmorskan säger till mig att om du inte fixar detta nu så kan det gå illa med din bebis!
Varje gång jag krystade sjönk hans hjärtljud drastiskt. Så jag fick andas massa syre för att han också skulle få syre! Men jag lyckades ändå på nått sätt få ut huvudet och sen bara plaskade det lilla livet ut!


Fick upp honom på magen och en handduk över och så var det bara till att gnugga! Så fem minuter senare frågar barnmorskan vad det blev, jag och jimmy tittade på varandra och kom på att ja vad blev det egentligen? Haha så lyfte hon på honom och så såg vi att det var en fiiin pojke! Som det första han gjorde var att kissa ner mamma där hon låg!


Jimmy hade hela tiden sagt att han inte skulle titta mig mellan benen och han skulle då inte klippa navelsträngen och moderkakan ville han definitivt inte veta av. Men han kikade mellan benen på mig när hjässan syntes och han klippte navelsträngen och kollade in moderkakan!
Han gjorde dock misstaget att gå förbi där nere när hon skulle sy ihop det hon hade klippt! Det var ingen höjdare! =)


Sedan sov pappa och son så fint i fåtöljen medans mamma skulle äta! Så mellan 4 och halv sju fick jag ligga och titta på vår nya familjemedlem och pappa som mös! Ringde på barnmorskan vid tjugo över sex och berättade stolt att jag hade FAKTISKT varit och kissat helt själv! Vi blev flyttade till patienthotellet strax innan nio och sen åkte vi hem på eftermiddagen så vi var hemma vid fyra tiden!


Hela kvällen igår hade vi fullt hus med alla som ville titta och lukta på den lilla bebisen!


Så man kan säga att så här dagen efter en förlossning utan bedövning och med minimal sömn, med hemorrojder och bristningar i ögonen, samt stygn mellan benen är jag överlycklig över vår lilla pojke! Han är det finaste jag någonsin sett! Tycker visserligen alla föräldrar om sina egna barn!


-----------------------------------------------------


och idag är det full fart på min lilla tjockis, för 1 månad sen 74 cm lång och 11,6 kg tung!

En riktig liten heffaklump!


frillan



man kan ju lugnt säga att han har växt!!!


Rätt svar på gårdagens ögon är:



CHAD MICHAEL MURRAY från One Tree Hill!


DAGENS ÖGON:


 




YUMMY!!


I ÅR HAR JAG HAFT 4441 ST BESÖKARE PÅ MIN BLOGG!!

Av Iza - 9 november 2009 07:03


varför ska man egentligen ha en rubrik? man ser ju hela inlägget med detsamma då kan det väl

kvitta? Ibland  är det så svårt att hitta på något, och gärna inte upprepa sig 1500 gånger!


filip har svårt att förstå att man inte leker med datorn, han ger sig inte! Tror aldrig att jag har sagt nej så

många gånger som jag gör nu till honom! allting är nej, fy, ajaj osv! Vad skönt det ska bli när han

pratar och förstår!


rätt svar på gårdagen ögon är:


 


CRISTIANO RONALDO!  som my skulle säga ÖGONGODIS!eller nej det är nog mamma som brukar säga så!


Idag blir det kyrkans café som gäller, filip har inte lekt med andra barn på lite mer än en vecka! Så

det är verkligen på tiden! Efter det så ska mysan passa filip en stund!


Denna mamman måste plugga! Det är så tråkigt, och det är rätt så "tunga" områden!

smärtdiagnoser, individuell vårdplanering, symtom och hur man lindrar symtom,

allt detta ingår i kursen palliativ vård! Har gjort 3 av 5 arbeten, två kvar och 1 prov!

Jag tycker det är jättesvårt att hitta på en patient som har en obotlig sjukdom, hitta på symtomen,

man vet att patienten SKA dö, och så ska man göra en vårdplanering. SUCK!



DAGENS ÖGON:


 


också detta en så snygg kille så jag skulle kunna dö!



nej nu får jag ta och städa lite och fixa iordning inför dagens äventyr!





Av Iza - 6 november 2009 09:46


Denna dagen bli rätt så lugn för min del, ka sätta mig hemma hos mamma och plugga! Det behöver jag verkligen!

Natten var rätt så ok, lillen vaknade en gång och fick lite mat sen somnade han om fort

och sov till kvart i sju! Det är så himla roligt nu när han han kan krypa ordenligt! Visserligen så har man hjärtat i

halsgropen typ hela dagarna men det handlar ju bara om ett par månader tills han kan gå själv!

Åhhh vad man kan älska en annan människa så mycket. Alla mina tankar kretsar kring hur jag på bästa sätt

ska kunna balansera vardagen, hur ska jag kunna göra det så bra som möjligt för honom!

Tyvärr kan det ibland innebära att sambon blir lite lidande. Men det är ingen lätt balansgång!


Ikväll blir det väl en mysig middag och idol på tvn! Skönt! Och imorgon ska jimmy hjälpa farmor och farfar

att flytta! Kan tänka mig att det känns konstigt för farmor och farfar att flytta efter 35 år!


Rätt svar på ögonen igår är:

 


Det var kanske för lätt!


Men här kommer en lite svårare!

 


Kanske inte för elin och mysan! Den här killen är så ruggigt snygg ibland så det vattnas nästan

i munnen!


Jajja det var allt för denna gången!

Just det, 2 nya recept på kabloggen!!

Av Iza - 5 november 2009 07:55


Igår kom det lite snö, det blåste som fasiken också så det var inte jättekul att promenera!

Imorse (04.30) vaknade lillen, blä säger jag bara, låg dock kvar i sängen en timme ungefär,

men när jag kom upp och ut sen så låg det lite vitt på marken! Visserligen bara på gräset men ändå!

DET VAR VITT!

Gårdagens mystiska motiv var moster lottas dörr med glas!

  Men seriöst folk BÖRJA GISSA!Cool

Har också fått besked om att det blir ett damlag i veberöd! Yay! Alltså tyckte styrelsen att

det var ok att "töserna" dubblerar! Kanon kul! Så nästa onsdag blir det första träningen!

Ohh jag längtar redan!

Och ny förbundskapten i landslaget har vi också fått. Får nog gå ner till pappa ikväll och diskutera

lite fotboll med honom! Hehe! Får se om tiden räcker till!

Idag ska ni gissa på vems ögon detta är:

INTE SÅ SVÅRT VÄL?

Igår hade jimmy och jag 4-års dag! Den blev inte riktigt som vi tänkt oss men man får väl vänja sig.

Inget blir som man tänkt när man har en liten son som är en riktig huligan!




JAG ÄLSKAR:


SNÖ


HÖST


GULA LÖV


RÖDA LÖV


STORMAR


MOSSA


RÖDA BÄR


TÄNDA LJUS


FAMILJEMYS


ADVENT


JULSÅNGER


JULEN


JULMAT


MÖRKER




Av Iza - 2 november 2009 07:31


Vår lilla huligan reste sig upp imorse, mott tv-bänken, och för att vrida på rattarna till hemmabiot, men ändå!

Och sen reste han sig mot gåstolen men då trillade han och slog sig!! Nu bärjar det hända grejer, på 2 veckor har han börjat krypa och resa sig mot grejer, tittar efter lampa, säger mamma, visserligen bara om han är ledsen men ändå!!


Ögonen fårn förra inlägget var.... *trumvirvel*


FRANSESCO TOTTI!


 


Och här har ni Mel Gibson, eftersom alla trodde att det var han så bjuder jag på en bild här!


 



Ohhhh ÖGONGODIS!!!



Helgen var jättemysig, trots att filip var jätteförkyld och att vi mådde rätt så kasst också!



Fin i sin slipsbody!

 


Det blev trångt i knäet!

 


Han ser lite tveksam ut!

 


Här lagas det god mat!

 



Massa bus på golvet!

 


Rickard kan också krypa!

   


Och så frasse!

 


GÄSP!

 


MMMMM KAFFE!

 



Åhhh längtar redan efter nästa vända upp!


Den här fina soluppgången lyckades jag fånga i lördagsmorse!



Mysigt med hösten och alla löv på marken!

 


Hej hej!

       


Och så massa bus idag! Efter att vi har sovit!


Och förresten så har lillen kvaddat min mobil! Man kan kanppt höra vad jag säger!




Dagens mystiska motiv:


 



Presentation


Hej!
Är en mamma på 24 år som skriver för att få ur sig sina tankar, sina känslor och allt annat som man inte "får" eller bör säga! ;)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Arkiv

Kategorier

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Bloggerfy


Ovido - Quiz & Flashcards